گوشه ای از علائم ظهور مهدی موعود



اي آنکه در نگاهت حجمي زنور داري کي از مسير کوچه قصد عبور داري؟

گوشه ای از علائم ظهور مهدی موعود

 

در روایات اسلامی که دانشمندان شیعه و سنی راجع به علائم ظهور مهدی موعود اسلام نقل‏ کرده‏اند سه نوع اخبار دیده میشود:

نوع اول:روایاتی است که از سقوط بنی‏امیه و روی کارآمدن بنی‏عباس بعنوان فرج‏ آل محمد نام برده است.

نوع دوم:اخباری است که در آنها از ویرانی شهرهائی امثال بصره و ذلت و سقوط بنی‏عباس و عظمت و انحطاط شهر کوفه و غیره بعنوان گشایش کار شیعه و آزادی نسبی آنها سخن رفته‏ است.

نوع سوم:روایات کثیری است که بنام علائم ظهور و اوضاع آخرالزمان و پیشامدهای‏ ناگواری در سراسر گیتی خاصه ممالک عربی خاورمیانه و برخی از کشورهای اسلامی دیگر به‏ تفصیل و صراحت هرچه تمامتر در کتب معتبر آمده است.

این سه نوع علائم که باید در اعصار متوالی و قرون متمادی روی دهد بدین منظور بوده‏ است که در تمام زمان‏ها شیعیان را در جریان ظهور دولت آل محمد(ص)و گشایش کار پیروان‏ حقیقی اسلام یعنی شیعیان جهان بگذارند.لازم بذکر نیست که مثلا سقوط بنی‏امیه با آن‏ همه تبهکاری و فشاری که بر مردم مسلمان و پیروان اهلبیت وارد میساختند یا ذلت و انحطاط بنی‏عباس که از مخالفان سرسخت شیعیان بودند،خود نوعی گشایش در کار آنان و آزادی نسبی‏ ائمه‏اطهار(ع)بوده،و قطعا هرچه روبجلو مریفته زمان پیدایش قائم آل محمد و ظهوردولت جهانگیر او نزدیکتر میشده،و همه نوید روح‏بخشی برای شیعیان بوده است.
علائم ظهور که در روایات معتبر و صحیح آمده است،برخی جنبه خارق‏العاده و اعجاز دارد و بعضی دیگر حوادثی است که بطور طبیعی مانند سایر وقایع گیتی روی میدهد،و خود نشانه نزدیک‏شدن ظهور دولت حق و پایان عمر حکومت‏های خودکامه و بیدادگر جهان است، که قبلا از آن خبر داده‏اند.
نکته‏ای را که نباید از نظر دور داشت اینست که چون از روز نخست مدعیان مهدویت‏ دست‏بکار اثبات حقانیت خود بوده و کم‏وبیش دستبردی به اخبار علائم ظهور زده و احیانا زیاده و نقصانی در پاره‏ای از آنها پدید آورده‏اند،لذا باید قبلا دربارهء سند روایات و مفاد و مدلول آنها و تطبیق هر یک با واقعیات و قرائن و شواهد دیگر دقت و مطالعه نمود و سپس آنرا پذیرفت.

 

عذابی که از آسمان و زمین می‏آید

در تفسیر علی بن ابراهیم قمی و سایر منابع از امام باقر(ع)روایت کرده‏اند که فرمود:
یکی از علامات آخر الرمان فرو فرستادن عذاب از بالای سر مردم وزیر پاهای آنهاست.
سپس این آیه شریفه را تلاوت فرمود:
قل هو القادر علی ان یبعث علیکم عذابا من فوقکم‏ او من تحت ارجلکم او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم بأس بعض 1یعنی:ای پیامبر!بگو خداوند قادر است که عذابی از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان بفرستد،و لباس اختلاف و پراکندگی‏ براندام شما بپوشاند،و شما را(بجرم اعمالتان)بجان هم بیاندازد.آنگاه فرمود:عذابی‏ که از بالای سر مردم به آنها میرسد.صدای وحشتناک آسمانی است!
همچنین علی بن ابراهیم روایت میکند که امام باقر(ع)در تفسیر آیه
قل ارأیتم ان اتاکم‏ عذابه بیاتا او نهارا ماذا یستعجل منه المجرمون2ای پیامبر!بگو بمن بگوئید:اگر عذاب‏ خداوند(بطور ناگهانی)شبی یا روزی به شما برسد،بدکاران درباره کدام یک شتاب میکنند؟
فرمود:این عذاب در آخرالزمان بر افراد بدکار فرود می‏آید،در حالیکه خود آنها حاضر نیستند باور کنند عذاب بر آنها فرود خواهد آمد.
و نیز در تفسیر آیه
و لو تری اذ فزعوا فلافوت و اخذوا من مکان قریب
3یعنی:اگرآنها را هنگامیکه به وحشت افتاده‏اند به‏بینی خواهی دید که بدون فوت وقت از جای نزدیکی‏ گرفته میشوند،فرمود:این وحشت از صدای آسمانی است و گرفته شدن از نزدیک بدینگونه‏ است که زمین زیرپایشان،آنها را فرو میبرد.
باز در«غیبت نعمانی»از امام باقر(ع)روایت شده است که فرمود:با مشاهده سه علامت‏ منتظر آمدن قائم باشید یکی از آنها صدای آسمانی است که دختران از خانه‏ها بیرون میدوند و آنها که خوابند بیدار میشوند.و آنها که بیدارند هراسان میگردند.
مجموع این آیات که در این روایات جزو علائم آخرالزمان بشمار آمده است،کاملا با وضع جنگ و آلات وادوات جنگی و بمب‏های مخرب‏کنونی قابل تطبیق است.
آیا صدای آسمانی غرش هواپیماهای غول‏پیکر و جنگنده‏های وحشتناک که از صدای آنها آسمان و زمین میلرزد نیست؟
آیا عذابی که از بالاوپائین می‏آید،بمباران‏های هوائی و دفاع ضدهوائی بوسیله‏ مسلسل‏های سنگین و موشکهای زمین بهوا نیست که از بالاوپائین هواپیما و خلبانان را مثل‏ برگ درخت بروی زمین میریزد،و انفجارهائی پدید میآورد که مردم و ساختمانها را در کام زمین فرومیبرد؟
جالب‏تر اینکه در یک روایت امام(ع)میفرماید:در یک روز سه هزارهزار(سه ملیون) نفر کشته میشوند.آیا جنگی که در یک روز این تعداد قربانی میدهد جنگ اتمی یا هیدرژنی‏ نیست؟آیا مثلا سی‏سال پیش برای ما قابل قبول بود که طی جنگی در یک روز سه ملیون نفر کشته‏ میشوند؟!
اینها گوشه‏ای از اخبار علائم ظهور مهدی موعود اسلام است که هزار سال پیش در کتب معتبر شیعه آمده است و امروز هم جهان روی آنها صحه میگذارد!

 

علامات دیگر

پیشوای محدثان شیعه شیخ صدوق متوفی بسال 381 هجری در کتاب«کمال الدین»از محمد بن مسلم روایت میکند که از حضرت باقر(ع)پرسید:علامت آمدن قائم چیست؟فرمود:
ظهور قائم بعد از آنست که مرد و زن(در ظاهر)باهم شباهت پیدا کنند،و اعمال منافی عفت‏بین‏ هم‏جنسان زن و مرد شیوع یابد،گواهی ناحق پذیرفته شود و گواهی عادلان رد گردد.مردم‏ ریختن خون یکدیگر و زنا و خوردن ربا را حلال و آسان شمارند،و از اشرار بواسطه ترسی که‏ از زبان آنها دارند،ملاحظه کنند.
در همان کتاب ضمن علائم ظهور،از امیرالمؤمنان(ع)روایت میکند که از جمله فرمود:
آن علامات که همگی باید پدید آید اینست که:رشوه گرفتن رایج میشود و دین را به دنیا می‏فروشند.
اعمال زشت و گفتار بهتان‏آمیز و نافرمانی خداوند و تجاوز،علنی میگردد.دروغگو را تصدیق و خائن را امین میشمارند.زنان نوازنده آلات طرب بدست گرفته و بطور آشکار نوازندگی میکنند!

 

گوشه دیگری از این علائم

دانشمند عالیمقام کلینی متوفی بسال 329 هجری در کتاب ارجدار«کافی»روایتی از حضرت‏ صادق(ع)نقل میکند که خطاب به یکی از شاگردان خود«حمران بن اعین»به تفصیل علائم پیش از ظهور دولت آل محمد و قیام مهدی موعود را بیان میفرماید که از جمله این چند قسمت است:ظهور مهدی مادر زمانی است که...حق و طرفداران حق ضعیف شوند،و ظلم همه‏جا را فراگیرد و پیروان باطل برطرفداران حق چیره گردند.
فساد در همه‏جا آشکار شود و کسی هم از آن جلوگیری نکند و مرتکبین آن خود را معذور دارند.شخص باایمان لب فروبسته و حرفش پذیرفته نمیشود.انواع شراب آشکار نوشیده‏ شود،و مردم بی‏ایمان،گرد آن اجتماع کنند(تشکیل بار برای صرف مشروبات الکلی)زنان‏ آلوده به کارهای زشت خود افتخار کنند،و مردان زنان خود را در اعمال بدشان همراهی‏ نمایند.
سران قوم کافران را بخود نزدیک و افراد شایسته را دور کنند.شنیدن صوت قرآن‏ بر مردم گران و استماع سخنان بیهوده آسان شود.آلات موسیقی در مکه و مدینه آشکار گردد!مردم در ملاء عام مانند حیوانات درهم آمیزند و کسی هم این عمل را زشت نداند.
اگر یک روز از عمر کسی بگذرد و گناه بزرگی مانند زنا و کم‏فروشی وغل‏وغش در معامله‏ یا شرابخواری نکرده باشد،غمگین میشود که چرا آن روز را بیهوده از دست داده است!

 

علامات جالب دیگر

آتشی در قلب شهر«عدن»پدید می‏آید،مرگ سریع و ناگهانی(سکته)و آمدن انبوه‏ ملخ‏های بی‏موقع و تلف‏کردن کشت و زرع شیوع می‏یابد.زیردستان از فرمانبرداری ارباب‏ خود سرباز میزنند و آنها را بقتل میرسانند.شخصی شب زمام حکومت را دردست دارد ولی‏ صبح کشته او در کوچه‏ها افتاده است!
دیگری شب هنگام بر مسند دولت و قدرت تکیه زده است،و فردا روی زمین راه میرود در حالیکه فاقد همه چیز است و دیگری بجای او می‏نشیند(کودتاهای سرخ و سفید و پی‏درپی‏ رخ میدهد).
شهرهای موصل و بصره در فتنه و آشوب بسر خواهد برد.چنان ترس و هراسی مردم عراق‏ را فرو گیرد که آرام نداشته باشند و شمول اهل العراق خوف لا یکون معه قرار!
بیشتر ناامنی‏ها در مصر،عراق،شام و فلسطین خواهد بود!در تمام سرزمین‏های‏ عربی(خاورمیانه)کشمکش‏ها و اختلافات روی میدهد.در پنج نقطه اغتشاش و ناامنی پدید می‏آید:دمشق،فلسطین،اردن،حمص و حلب.وای بر عرب از شری که دامنگیر آنها خواهد شد.ویل للعرب من شر قد اقترب!شعله آتشی از مغرب زمین بالا آمده مه را تهدید به نابودی میکند(آیا انفجارات اتمی نیست؟)
قوم یهود نضج میگیرند،و دست به فساد و طغیان و تجاوز میزنند و کار آنها بالا میگیرد، ولی سرانجام به دست افراد باایمان و بندگان شایسته خداوند دستشان کوتاه میشود،بطوریکه‏ خانه‏بخانه آنها را دنبال میکنند این وعده الهی است که باید تحقق یابد.
فجاسوا خلال‏ الدیار و کان وعد اللّه مفعولا4
جنگی در حوالی دمشق درمیگیرد که تا آن روز اتفاق نیافتاده باشد و معنی آیه
فاختلف‏ الاحزاب من بینهم؛فویل للذین کفروا من مشهد یوم عظیم
5احزاب و دسته‏ها بهم میریزند وای بر کافران از جنگی که در آن روز بزرگ به وقوع می‏پیوندد!

  • 1.آیه 65 سوره انعام
  • 2.آیه 50 سورهء یونس
  • 3.آیه 50«سبأ
  • 4.آیه 17 سورهء اسراء
  • 5.آیه 19 سوره مریم
منابع: 

آدرس مقاله در پایگاه مجلات تخصصی نور: مجله درسهایی از مکتب اسلام » مهر 1347، سال نهم - شماره 11 (از صفحه 26 تا 30)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: گوشه ای از علائم ظهور مهدی موعود,
ن : سید حافظ موسوی
ت : پنج شنبه 20 دی 1395


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.